Bioetički aspekti (de)stigmatizacije psihijatrijskih bolesnika te osoba s izmijenjenim stanjima svijesti i mentalnim izazovima
Temeljna svrha destigmatizacijske inicijative jest propagiranje ideje da SMO kao društvo koje je permanentno u nadilaženju i transformaciji dužni prihvatiti razne razine svijesti i faze psihe pojedinaca kao temporalnost, a ne permanenciju i simboličku dogmu uokvirenu u slova F-panela, DSM priručnika. Prvi korak za destigmatizaciju psihijatrijskih bolesnika jest spoznajna i bioetička destigmatizacija nas samih, odnosno skidanje oznake nepogrešivosti i univerzalne normalnosti s naših figura. Osobama valja pružiti ruku kao osobama kako bismo liječili i vlastite disbalanse, a ne ih potiskivali u tamne domene nesvjesnog, gdje biva uzgajalište srdžbe, straha, skrivanja i destrukcije.
OGLAS
Autologna i alogenična transplantacija krvotvornih matičnih
stanica u liječenju hematoonkoloških bolesti prim. dr. sc. Inga Mandac
Smoljanović, dr. med. prof. dr. sc. Slobodanka Ostojić Kolonić, dr. med. doc.
dr. sc. Delfa Radić Krišto, prim. dr. med. Zavod za hematologiju KB Merkur,
Katedra za internu medicinu, Medicinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Psiha = život
Naime, u kontekstu mentalnih poteškoća to se prije svega
odnosi na elemente razasutih stanja svijesti i mentalnih izazova (kolokvijalno
nazivanih „psihijatrijski bolesnici“), ponovno ih živonosnom sponom zazivajući
u kovitlac zagrljaja cirkularnosti sveopćeg života. Smatram da su upravo
jedinstvo i kretanje k zajedništvu ciljeva pretpostavka socijalnog su-života te
to sačinjava osnovnu psihološku komponentu razvoja, individuacije3 i afirmacije
pojedinca kao i od njih strukturirane zajednice. A upravo je moment života, u
ovoj raspravi promatran kroz pojam psihe, teleološka komponenta te za-jednosti,
odnosno društvene za-jedničnosti, pri čemu postavljam tezu da odbacivanjem
osoba sa psihijatrijskim dijagnozama iz društva zapravo odbacujemo i sebe, i to
ponajprije u smislu odbacivanja neskrivenosti pogleda na vlastite psihičke
probleme za koje psihijatrijski potvrđeni bolesnici predstavljaju izvrsno
„bunkersko“ zaštitno sredstvo. Naime, tvrdim da je ono što pobuđuje
stigmatizaciju prije svega strah, i to strah od smrti. Stoga će se u vezu sa
psihom i mentalnim zdravljem kao neodvojiva uvesti metodološka paradigma
integrativnosti i pluriperspektivnosti orijentacijske discipline integrativne
bioetike4, uz odgovornost prema vlastitom životu, ali također i ostalim
predstavnicima biotičke zajednice i okolnosti koji ih uvjetuju, kao temeljni
odnošajni credo.
No, prije evaluacije onog što budi stigmu, odbojnost i otuđenje, potrebno je koju riječ posvetiti pojmu psihe. Naime, ljudsku psihu nije moguće promatrati u klasičnom fenomenološkom postroju i svojstvu, već ju je nužno spoznajno zahvaćati kao svojevrsni zbir relacija osjećaja, mišljenja, djelovanja i opće životne intencionalnosti osobe položene u empirijski psiho-fenomenološki prostor života biotičke i društvene zajednice.
Psiha je svojevrsna magnetska sila različitosti isklesana u intencionalno, individuirano bivstvujuće, koje je konstantno pod prijetnjom transgresije i transcendencije, pod prijetnjom pada i entropije, ali i šanse leta u horizonte novog, boljeg svijeta. U slučajevima pada, a stigmatizirana osoba sa psihijatrijskom dijagnozom svakako je promatrana kao oblik ljudskog i društvenog pada i propasti, posrijedi je komunikacijski disbalans između svjesnih i nesvjesnih slojeva psihe, pri čemu cjelovitost mereologije života ljudskog bića biva fragmentirana u „ćorsokake“ straha, srdžbe, destrukcije i otuđenja.
Stigmatiziranje i samo-stigmatiziranje, u dotičnoj konstelaciji psihičkog prostora, predstavlja aporije, dakle prepreke u kretanju; one odbijaju, ne pridonose životnoj ekspanziji i zdravlju društva per se, pri čemu naglašavam pojam ZDRAVLJA, nasuprot bolesti i poremećaja koji se redovito postavljaju u prvi plan rasprava o mentalnosti.
Nadalje, fenomeni bolesti, smrti, poremećaja i patnje za sobom inherentno vuku stigmatizacijske konotacije, simbolički predstavljajući stanja u kojemu se nipošto ne želimo naći, noseći a priori oznaku opasnosti i nelagode. Smrću se znanstveno zapravo jedino bavi medicinsko i forenzičko osoblje, dok filozofi ostaju po strani, a filozofski tekstovi konzumiraju se kao kakva bajka napisana u davna mitološka vremena, ili pak sedativ kojim se hranimo kako bismo se uljuljkali u san, odnosno smrt svijesti u suton napornoga radnog dana. Stoga ovim tekstom otvoreno pozivam na aktivno uključivanje filozofske problematike u krug medicinskog tkiva, a psihijatrijska domena ojačana bioetičkim senzibilitetom i filozofičnom metodologijom idealan je primjer dotične filozofijske inkluzije. Tillich je sredinom prošlog, nemilosrdnim ognjevima rata i psihoze obilježenog stoljeća zapisao:
Interdisciplinarni karakter i potencijal psihijatrije Nadalje i pobliže, unutar horizonata medicinske patologije i etiologije, raznih disciplina i subdisciplina, psihijatrija i spektar problema koje ona porađa specifičnija je i za evaluaciju u mnogome aporetičnija od ostalih. Naime, psihijatrija je, u kontekstu povijesnog nastanka i razvoja jedna od osnovnih medicinskih grana. Od ostalih sa stabla medicinske krošnje razlikuje nasušnost interdisciplinarne i pluriperspektivne metodologije s obzirom da osim bioloških, dakle organskih uzoraka, kao temeljnog dijagnostičkog instrumentarija i orijentira generalne medicinstvenosti, kao sredstvo dijagnostike nužno mora biti uključena i društvena, dakle sociološka uzročna komponenta određenih stanja, psihičkih okolnosti i simptoma koji ih indiciraju.
Takav društveni intencionalni fokus bio je obilježje psihoanalitičkog terapijskog pokreta s početka dvadesetog stoljeća te se čini da se unutar dotičnog razdoblja nalaze možda i najrelevantniji, svakako najpropulzivniji pokušaji na planu „normalizacije“ psihopatologije. Pritom su razbijene mnoge predrasude i tabui vezani uz seksualnost i strah/ sram/nelagodu koje su isti budili prije Freuda6, utrvši put raznim revolucijama svijesti koje su uslijedile. Ipak, jedan oblik psihopatološke izbojbine7, uobličen u formu narcizma i manije jednoumlja te odbijanja tuđih ideja (prije svega Jungovih), Freuda su stajali ne-ulaska psihoanalize u krug opće institucionalne psihijatrijske, ali i psihologijske primjene. Primjera radi, osim u psihijatrijskom odjelu KBC-a Rebro, predvođenog prof. dr. sc. Darkom Marčinkom, u ostalim psihijatrijskim odjelima u Hrvatskoj psihoanaliza se ne uzima kao paradigmatska mjera. Kurikularno se izučava i terapijski provodi u uskim psihoanalitičkim specijaliziranim krugovima Hrvatskog psihoanalitičkog društva, ili pak primjenjuje pri evaluaciji književnih, likovnih i filmskih uradaka, unutar komparativno-književnih i filozofskih odsjeka.
Nadalje, smjerove unutar povijesti psihijatrije, što se posljednjih 70-ak godina intenzivno mijenjaju8 zatvarajući širinu ljudske psihe u mehanicistički bio-bio model s naglaskom na isključivo organski (neurokognitivni) uzorak nastanka bolesti i poremećaja te ponajprije na blister pakiranje psihofarmakoloških lijekova, koji pacijenta imaju čudotvorno „štititi“ od ružnih misli, ali istovremeno mu isisati inicijativu i svjesno prisuće razvijano prije „dolaska“ bolesti, eutanazirajući mu autonomiju volje i odlučivanja.
Upravo ta dvo-oštrična kob, društvenog i organskog podrijetla istovremeno, kao da intenzivira stigmatizaciju osoba sa psihičkim smetnjama i izmijenjenim stanjima svijesti, a čini se da, kanda i u srednjem vijeku, čije je sekvence detaljno ispisao Foucault u svojoj Historiji ludila9, još uvijek vlada mnijenje glede visoke virulencije, odnosno zaraznosti mentalne bolesti nalik na one leprozističkog podrijetla, dok termini kao što su shizofrenija, bipolarni poremećaj, manična depresija ili anksiozni poremećaj raspoloženja bude vulkan jeze, udaljavajući bolesnike i promatrače od spoznaje spram onog što psihički poremećaj zaista jest, kako nastaje i kako se tretira. Stoga je temeljni cilj ovog teksta ukazati na fundamentum obrazovno-spoznajnih mjera u kontekstu prevencije psihičkih poremećaja, ali i njihove neskrivenosti (aletheia) u kontekstu transparente pojavnosti u okvirima društva, bez gušećeg tereta stigme.
Destigmatizacija psihijatrije i korisnika njezinih usluga
Institucionalizacija destigmatizacijskih programa
1Čović A. Etika i
bioetika. Zagreb: Pergamena; 2004.
2Rinčić I, Muzur A. Fritz Jahr i rađanje
europske bioetike. Zagreb: Pergamena; 2012;151.
3Jung i individuacija.
4Jurić
H. Uporišta za integrativnu bioetiku u djelu Van Rensselaera Pottera. U: Veljan
V(ur.). Integrativna bioetika i izazovi suvremene civilizacije. Sarajevo:
Bioetičko društvo u BiH;2007;77-99. / Čović A, Jurić H. Epochal Orientation,
New Ethical Culture, and Integrative Bioethics. Formosan Journal of Medical
Health. 2018:19(1-2).
5Tillich P. Hrabrost bivstvovanja. Novi Sad: Anthropos;
1988;50.
6Marčinko D i sur. (ur.). Nelagoda u kulturi dvadesetog stoljeća.
Zagreb: Medicinska naklada; 2018.
7Pod izbojbinom smatram iskakanje, izlaženje,
prodiranje kroz što.
8Podsjećam da se 1955. uzima kao službena godina početka
„Prve psihofarmakološke revolucije“, kada je sintetiziran lijek Tagracil, tada
percipiran kao čudotvoran lijek protiv shizofrenije.
9Foucault M. Istorija
ludila u doba humanizma. Beograd: Nolit; 1990.
10Štrkalj-Ivezić S. Život bez stigme
psihičke bolesti. Zagreb: Medicinska naklada; 2016.
11Goffman E. Stigma. Novi
Sad: MediTerran; 2009.
12Laing RD. Podeljeno ja / Politika doživljaja. Beograd:
Nolit; 1977.
13Štrkalj-Ivezić S, Martić-Biočina S. Reakcije obitelji na
psihičku bolest člana obitelji. Medicina Fluminensis. 2010;46(3):318-24.
14Janeš L. Biopolitički laboratorij i genetsko modificiranje psihe. Jahr. Eur
Journal of Bioethics. 2019;20(10-2):341-60.
15Batinica M, Grgurić J, Mladić
Batinica I. Salutogeni pristup u promicanju kardiovaskularnoga zdravlja. Medix.
2014:112(20);68-73.
16Više o navedenom vidjeti u zborniku radova Integrativna
bioetika i aporije psihe, nastalog na temelju diseminacija s prvotna tri skupa,
s naglaskom na članak: Vlatka Ročić Petak, Ksenija Kapelj, Robert Janeš,
„Sveobuhvatni pristup brizi o mentalnom zdravlju usmjeren na oporavak“, u:
Integrativna bioetika i aporije psihe, Luka Janeš (ur.), Pergamena, Zagreb
2020. (u postupku objave). Udruga Ludruga, Nova cesta 109, 10.000 Zagreb,
udruga@ludruga.hr