Prof. Graham MacGregor: Nacionalni programi smanjivanja unosa kuhinjske soli

Ključna tema V. srednjoeuropskog kongresa o hipertenziji odnosila se na primarnu prevenciju hipertenzije kroz nacionalne programe za smanjenje unosa kuhinjske soli. Zanimljivo predavanje o toj temi - „Salt - from evidence to implantation“ - održao je prof. Graham MacGregor, predsjednik svjetske kampanje za smanjenje kuhinjske soli u prehrani. Tom je prilikom istaknuo važnost tog oblika primarne prevencije u smanjenju kardiovaskularnog rizika i očuvanju ciljnih organa ugroženih hipertenzijom.

 

Kongresu je, uz ostale uglednike Europskog društva za hipertenziju, nazočio i prof. Graham MacGregor, predsjednik i organizator dviju velikih kampanja za primarnu prevenciju hipertenzije kroz smanjenje kuhinjske soli u prehrani – CASH (Consensus Action on Salt and Health) i WASH (World Action on Salt and Health). Dok je CASH zamišljen za organizaciju smanjenja soli u vlastitoj zemlji, zadatak WASH-a je poticanje stvaranja takvih nacionalnih kampanja u cijelom svijetu.

MEDIX: Lajtmotiv skupa obuhvaćao je primarnu prevenciju hipertenzije, s posebnim naglaskom na nacionalne programe smanjenja unosa soli. Zbog čega je toliko važno djelovati na smanjenje soli u prehrani?

PROF. MACGREGOR: Hipertenzija je kroz sve svoje posljedice, moždane udare te srčane infarkte i zatajenja, najveći uzrok umiranja u svijetu, a prekomjerni unos soli glavni čimbenik koji utječe na njezin nastanak, posebno u starijoj dobi. Veliki broj istraživanja potkrepljuje spoznaju da je unos soli glavni čimbenik koji utječe na porast krvnog tlaka u populaciji. Dokazi koji govore tome u prilogu mnogo su pouzdaniji nego za redukciju tjelesne težine, konzumiranje povrća ili nedostatnu tjelovježbu.

Kada bismo postigli da dnevni unos soli bude 5-6 grama dnevno, što je polovica količine koju trenutačno konzumiramo, smrtnost od inzulta smanjili bismo za 16%, a od koronarne bolesti srca za 12%. Drugim rječima, u Ujedinjenom Kraljevstvu spriječili bismo otprilike 19.000 smrti uzrokovanih moždanim i srčanim udarom, dok se na svjetskoj razini ta brojka penje na 2,6 milijuna života.

MEDIX: Što podrazumijeva kampanja CASH i koji su joj glavni ciljevi?

PROF. MACGREGOR: Kampanja CASH pokrenuta je prije deset godina kako bi se postigao konsenzus vlade i prehrambene industrije o smanjivanju soli u hrani. Projektom smo željeli postići postupno smanjivanje soli u hrani i namirnicama, s obzirom da je 80% soli koje unosimo u organizam već sadržano u hrani prije pripreme.

MEDIX: Jeste li zadovoljni uspjehom kampanje?

PROF. MACGREGOR: Nakon što smo izdvojili proizvode i namirnice koje sadrže prekomjernu količinu soli, u posljednjih je 4-5 godina u dvije trećine tih proizvoda količina soli smanjena u prosjeku za 20%. Važno je i da se ograniči količina soli dodavane jelima u restoranima i kantinama.

MEDIX: Postoje li podaci o količini soli u jelima koja se poslužuju u restoranima?

PROF. MACGREGOR: Nedavno provedeno istraživanje kojim je ispitivan udio soli u popularnim jelima najzastupljenijih lanaca restorana u Ujedinjenom Kraljevstvu završilo je alarmantnim rezultatima. Količina soli u glavnom jelu varira naime od tri do čak osam grama, dok obrok od predjela, glavnog jela i deserta sadrži u prosjeku 15 grama soli.

MEDIX: Na koji ste način uspjeli potaknuti multinacionalne kompanije na smanjivanje količine soli u proizvodima koje distribuiraju u Ujedinjenom Kraljevstvu?

PROF. MACGREGOR: Mislim da je ključno probuditi svijest u pojedinaca o važnosti ograničenja unosa soli u organizam jer će tada svatko moći prema oznaci na proizvodu saznati količinu soli i odlučiti hoće li proizvod kupiti ili ne. Na taj će način i prehrambena industrija dobiti dodatni poticaj za regulaciju količine soli u pojedinim proizvodima. Nastojimo prenijeti poruku da se proizvodi koji sadržavaju više od 1,25 grama soli na 100 grama ili jela koja sadrže više od 2,4 grama soli po porciji ne preporučuju.

Od iznimne je važnosti da vlada prepozna važnost mjera jer bez nje nema ni zakonske regulative koja u konačnici definira i postupke prehrambene industrije.

MEDIX: Akcija postoji i na svjetskoj razini kroz projekt WASH.

PROF. MACGREGOR: Međunarodna kampanja WASH (World Action on Salt and Health) pokrenuta je kroz CASH kampanju 2005. godine. Ujedinjeno Kraljevstvo je još uvijek vodeći primjer uspješnog smanjenja soli u prehrani, iako ta međunarodna kampanja već pokazuje pozitivne učinke u Americi, Kanadi, Australiji i Dalekom istoku. Glavni cilj WASHa je u suradnji s vladama pojedinih država djelovati na multinacionalne prehrambene kompanije kako bi smanjile količinu soli u svojim proizvodima.

Članstvo WASH-a obuhvaća 379 stručnjaka s područja hipertenzije, iz 80 različitih zemalja, pa se nadamo da ćemo zajedničkim naporima uspjeti napraviti veliki pomak na ovom polju.

Osobe koje smanje unos soli u prehrani za trećinu smanjuju vlastiti rizik za razvoj inzulta ili inarkta miokarda za čak 25%, ističe prof. MacGregor 

 


Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju: MEDIX, God. 16 Br. 86